keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Matkakertomus: Lontoo 11.-15.12.2014

Kello herätti torstaina 11.12 klo 02:45. Vihdoinkin se kauan odotettu matka koitti, nimittäin pidennetty viikonloppu mielenkiintoiseen ja viihtyisään Lontooseen. Tässä teille lyhyesti kuvattuna matkamme kulku ja tietysti ihania kuvia!

11.12 TORSTAI
Matka lentokentälle taittui Express Bussin kyydissä siskoni J:n kanssa väsyneissä tunnelmissa.
Helsinki-Vantaan lentokentällä oli vilinää, sillä lentomme sijoittui kiireiseen aamuun. Lentoyhtiönä matkamme aikana toimi British Airways, joka osoittautui hyvin miellyttäväksi lentoyhtiöksi.

Lento lähti ajallaan klo 7:45 ja saavuimme Lontooseen noin klo 9 paikkeilla paikallista aikaa. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, hotellimme sijaitsi Lontoon ns. City-nimisessä kaupunginosassa, aivan kuuluisan Tower Bridgen vieressä. Hotelli oli neljän tähden, Guoman Hotels ketjuun kuuluva hotelli. Itse en kyllä antaisi k.o hotellin huoneelle, jossa oleilimme, ihan neljää tähteä, sillä hotellihuone oli öisin törkeän kylmä ja ikkuinoista yhtenä yönä tippui vettä ikkunalaudalle - eli ikkunat vuotivat! Onneksi sentään matkamme aikana ei satanut kuin yhtenä yönä :)

Näkymä hotellin pihasta
Kuvassa komeilee upea Tower Bridge

Hotellin piha
Hotellin aulan kuusi
 Matka taittui mukavasti lentokentältä hotellille kahdella eri metrolla ja saavuttuamme hotellille lähdimme tutkimaan lähiseutua, joka oli meille täysin vieras. Viime Lontoon matkalla olimme onnistuneet jotenkin välttämään kokonaan Lontoon City- kaupunginosan ja emme olleet nähneet ennen Tower Bridgeä. Nyt nimittäin näimme ja paljon, sillä mikäs muu sieltä hotellihuoneen ikkunasta näkyikään kuin itse Tower Bridge. Iltaisin näky oli lähes henkeäsalpaava!

Näkymiä London Citystä
Hotellin lähistöllä, ihan Tower Bridgen vieressä sijaitsi upea vanha linna, joka ilmeisesti oli nimeltään Tower Castle. Kyseinen linna oli aikoinaan palanut lähes kokonaan maan tasalla ja sen palaset oltiin säilytetty miltein koskemattomina. Linnan läheisyydessä oli myös meidän vakio kahvipaikat: Pret a Manger ja Starbucks. Illallisen nautiskelimme ihanassa Dicken´s Inn ravintolassa, jossa oli kolme erilaista kerrosta: pub, pizzeria & pasta ja grill. Ravintola oli aivan meidän hotellimme takana, kauniissa satamassa, joka oli täynnä "porvariveneitä" ja laivoja.

Panoraamakuva hotellin pihasta
Tower Castle

Panoraamakuva Tower Castlen alueelta
Dicken´s Inn Pizzeria - Vuohenjuustoa, punasipulia ja pinaattia, NAM!

12.12 PERJANTAI

Nukuttuamme hytisen kylmän ensimmäisen yön hotellihuoneessamme, lähdimme metsästämään sopivaa aamiaispaikkaa. Hotellin aamupala oli huomattavan tyyris ja koimme siskoni kanssa, ettemme oikein soveltuneet hienostoaamupalalle arkisine vaatetuksineemme: hotellin aamupalalle sipsutti paljon naisia kiiltonahka korkokengissä ja mustissa seksikkäissä pitsimekoissa - tässä vaiheessa pohdimmekin, oliko vain päälle jäänyt edellisillan vermeet vai mitä ihmettä tapahtuu. No, aamupalan nautiskelimme läheisessä ravintolassa Cafe Rougessa, josta sai todella herkullisen perinteisen englantilaisen aamiaisen ja lattekin maistui todella hyvälle!

Perjantain omistimme muutoin totaalisesti shoppailulle ja vietimmekin suurimman osan päivästä Oxford Streetillä. Poikkesimme tosin ensimmäiseksi ja ensimmäistä kertaa elämässä Victoria´s Secrets:n kaupassa ihastelemassa upeita alusvaatteita. Harmikseni huomasin ensinnäkin rintsikoiden olevan todella tyyriitä ja halvimmat ja hienoimmat alushousut olivat maksimissaan kokoa L - ja koko L tarkoitti about 38-40 kokoa, eihän ne minulle olisi mahtuneet. Jäi siis pikkupöksyt ostamatta. Sen sijaan lohdutin itseäni ostamalla kalliin meikkilaukun. Olihan sitä jotain pakko sieltä ostaa :)

Illalla kävimme syömässä Garfunkel´s - ravintolassa Argyll Streetillä, jonne olimme tehneet netissä pöytävarauksen jo aikoja sitten. Paikka oli todella meluisa ja palvelu keskinkertaista, ruoka oli hyvää.

Latte @ Cafe Rouge

Full English breakfast @ Cafe Rouge

Oxford Street

13.12 LAUANTAI

Lauantaina saimme nousta upeaan aurinkoiseen säähän, joka itse asiassa muistutti enemmänkin Suomen kevättä kuin ylipäätään joulukuuta! Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja siispä päätimme viettää päivän ulkosalla. Suuntasimme askeleemme aivan älyttömän ihanalle ja mielenkiintoiselle Borough Marketille, jossa jokaisen Lontoossa käyvän tulisi joskus kyllä käydä! Etenkin jos on foodie-ihminen kuten minä. Luvassa onkin suuri kasa valokuvia enimmäkseen ruoasta, joten ole hyvä ja rullaile alaspäin, jos ruokakuvat eivät innosta. Jos innostaa niin nautiskele! :)

Southwark Cathedral, Borough Marketin kupeessa

Borough Market, here we go!

Borough Marketissa sijaitseva Fish!-ravintola, jossa nautiskelimme ihanaa ruokaa ja saimme todella hyvää palvelua!
Borough Marketissa köpöttelyn jälkeen lähdimme iltasella käymään vielä Harrods-tavaratalossa.
Joulun aikaan kyseinen tavaratalo oli puettu näyttäviin valoihin niin ulkoa kuin sisältä.

Harrodsin jouluikkuna
Kukkia Harrodsilla
Suklaata Harrodsilla

14.12 SUNNUNTAI

Sunnuntai olikin kotiinlähdön päivä. Onneksi lentomme lähti vasta illalla klo 19 paikallista aikaa, joten ehdimme edelleen selailla kaunista Lontoota ja mikä ihaninta, nauttia taas aivan älyttömän hyvästä säästä.

Poikkesimme Trafalgar Squarella ostoksilla ja kävimme syömässä vielä viimeisen aterian Bella Italia ravintolassa. Illan lentomme olikin 45 minuuttia myöhässä..

Big Ben
The Last Supper @ Bella Italia

Kotiin saavuimme maanantain puolella, about klo 03 aamuyöllä. Reissu oli kaiken kaikkiaan taas todella ihana ja edelleen suosittelen kyseistä kaupunkia kaikille matkaajille. Lontoo on monipuolinen ja joka kerta erilainen paikka käydä. :)

Jouluun ei ole enää montaa päivää. Itse olen painiskellut loman jälkeisen flunssan kanssa, joka iski heti tiistaina. Onneksi sentään matkalla sai olla terveenä. Nyt harmittaa tietysti, kun olisi joulusiivouksia sun muita vielä tekemättä. Kyllä sitä onneksi vielä ehtii! Kirjoittelen kenties vielä tällä viikolla tai viikon alussa jouluhömpötyksiä, ellen sitten jo rauhoita blogia jouluksi ja kirjoita vasta joulun jälkeen.  Saa nähdä. :)